ZANTE DILEMMA : Μία ανατροπή “μέσα στη νύχτα” 
Η συνέντευξη του δημοσιογράφου Παναγιώτη Ρηγόπουλου, 
δημοσιεύεται στο ενημερωτικό μας blog με την άδεια
του ιδρυτικού μέλους του group Zante Dilemma, Κώστα Εφέπουλου.

Oταν πρωτοάκουσα τη νέα παραγωγή των Zante Dilemma με τίτλο “Μέσα στη νύχτα” μου γεννήθηκαν κάποια ερωτήματα που έπρεπε οπωσδήποτε να απαντηθούν. Μου έκανε εντύπωση αυτή η πολυδιάστατη ηλεκτρονική τους δουλειά που παρεκκλίνει με ευαισθησία από τις προηγούμενες τους παραγωγές. Όταν πήρα στο Κώστα και τον ρώτησα αν μπορούσε να μου λύσει τους προβληματισμούς μου εκείνος όπως πάντα δέχτηκε να γίνει η συνέντευξη αυτή με την ευγένεια που τον διακρίνει παρόλο που αποφεύγει να μιλάει και να αναλύει στα ΜΜΕ τις λεπτομέρειες της δουλειάς του.

Οι Zante Dilemma με τις πρωτότυπες εμπνεύσεις τους κατάφεραν να φέρουν κοντά στη μουσική τους ανθρώπους απ’όλο το πλανήτη, χωρίς να θέλουν να επιβάλουν το μουσικό τους προφίλ με οποιονδήποτε τρόπο. Σεβόμενοι την ελευθερία της άποψης “απαγορεύουν” στη δισκογραφική τους εταιρία να πιέζει τα μέσα επικοινωνίας στην προώθηση κάθε νέας τους παραγωγής.

Το ραντεβού μας δόθηκε σε ένα μικρό καφέ στη πλατεία Γεωργίου κάπου στη Πάτρα. Ο Κώστας πάντα μ’ένα τσιγάρο στο χέρι και με μια ηρεμία που με αφοπλίζει περιμένει να μου δώσει μια κατάθεση ψυχής γι’αυτό το πολυσύνθετο έργο των Zante Dilemma.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Τι είναι αυτό που σε ωθεί να δημιουργείς μέσα σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες μιας κοινωνικής κρίσης, μιας αν θέλεις παρακμής των συναισθημάτων και γενικότερα των αξιών και της νέας τάξης των πραγμάτων; Πόσο μπορούν όλα αυτά να επηρεάσουν έναν καλλιτέχνη;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Όλα τα σκαμπανεβάσματα των συναισθημάτων και των δυσκολιών της κοινωνίας είναι ένα εφαλτήριο για νέες εξορμήσεις είτε αυτές λέγονται μουσικές εξορμήσεις είτε αυτές έχουν σχέση με την καθημερινή καταπίεση της ψυχικής μας διάθεσης. Διαχρονικά πιστεύω πως οι μεγαλύτερες μουσικές παραγωγές έγιναν σε περιόδους κρίσης ή πολιτικής αλαζονείας, ή στέρησης της ελευθερίας.

Νομίζω πως δεν είναι καθόλου τυχαίο πως στις τρεις τελευταίες μας παραγωγές, και του τραγουδιού μας “Μέσα στη νύχτα” υπάρχουν επιθετικές διαθέσεις αγανάκτησης όπως φανερώνουν οι στίχοι “η μοναξιά σου πληγωμένη τα όνειρα σου μες στους δρόμους πετάς”. Όταν πνίγεσαι και ταυτόχρονα σου στερούν το οξυγόνο λειτουργείς πλέον εντελώς μηχανικά, μέσα από μια πάλη ώστε να βγεις στην επιφάνεια να αναπνεύσεις και να επιβιώσεις.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Στο τελευταίο σας videoclip “Μέσα στη νύχτα” όπου συμμετέχει ο Ράπερ Profitis P.  συνυπογράφει τη σκηνοθεσία ο βραβευμένος κορυφαίος σκηνοθέτης Γιώργος Γκάβαλος. Ανατριχιαστικό το αποτέλεσμα και η δυναμική των χρωμάτων παίζουν έναν καταλυτικό ρόλο στην αμφίδρομη σχέση εικόνας και ήχου. Πόσο νομίζεις ότι συνετέλεσε ο Γιώργος Γκάβαλος ώστε να αποδοθεί αυτή η ισορροπία των ηλεκτρονικών ήχων με το τελικό αποτέλεσμα που κατά τη γνώμη μου ξαφνιάζει και προβληματίζει ταυτόχρονα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Δεν ήταν τυχαία η επιλογή του Γιώργου Γκάβαλου για να σκηνοθετήσει αυτή τη νέα μας παραγωγή. Όταν μου ζήτησε δύο βδομάδες χρόνο για να ακούσει το τραγούδι και να σκεφτεί τη δουλειά που πρέπει να γίνει τότε κατάλαβα πως πρόκειται για έναν σκηνοθέτη υπεύθυνο με επαγγελματική συνείδηση.Ο Γιώργος κατάφερε σε κάθε διαφορετική σκηνή να συμπλεύσει με τη συγκινησιακή υπόσταση του τραγουδιού και να ενώσει το συναίσθημα της μελωδίας με τον ψυχισμό της εικόνας.Τον ευχαριστώ για την υπομονή και την αγάπη που έδειξε στη νέα αυτή παραγωγή των Zante Dilemma 

    

ΕΡΩΤΗΣΗ

Κάποτε ο Νίτσε είχε πει “Γι’αυτήν την καινούργια μουσική χρειάζονται και καινούργια αυτιά”.Θεωρείς ότι στη χώρα μας το κοινό είναι έτοιμο να δεχτεί, να καλωσορίσει τα νέα μουσικά ακούσματα; Πόσο δύσκολο ήταν για τους Zante Dilemma  να περάσουν στο κοινό τα νέα μηνύματα της μουσικής τους;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Όταν ξεκινήσαμε αυτή τη περιπέτεια,αυτή τη μουσική Οδύσσεια, ήμασταν προετοιμασμένοι πως θα δεχόμασταν μια αυστηρή κριτική από ανθρώπους του χώρου και όχι μόνο. Η αδιάκοπη όμως αυτή επιμονή μας να παράγουμε ποιοτικά ακούσματα και να μελετάμε αυστηρά τις παραγωγές που θα έβγαιναν και πέρα από το studio ήταν και η αφετηρία να κερδίσουμε το σεβασμό εκατοντάδων ραδιοφωνικών παραγωγών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Όσοι αντιλαμβάνονται τις λεπτομέρειες της δουλειάς μας κι όσοι έχουν την ανάλογη παιδεία αγκάλιασαν τη μουσική μας και την προώθησαν σε τέτοιο βαθμό που ειλικρινά ήταν πέρα από τις προσδοκίες μας. Στις τελευταίες μας παραγωγές και σεβόμενοι το κοινό μας ανανεώσαμε το ηχητικό αποτέλεσμα χωρίς να παρεκκλίνουμε από την ευαισθησία και το αυθόρμητο συναίσθημα της αρχικής γραμμής των Zante Dilemma. Χαίρομαι που ανακάλυψες τις ιδιαιτερότητες αυτές στη νέα μας παραγωγή “Μέσα στη νύχτα”. Αυτό μας δίνει κουράγιο να συνεχίσουμε και να δώσουμε κι άλλα καινούργια πράγματα στο κοινό μας. 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Από χρόνια πίστευα πως οι Zante Dilemma πάντα προσπαθούν για κάτι υπερβατικό και διαχρονικό. Σε αυτό μεγάλη ευθύνη έχουν και οι στίχοι σου. Βλέπω μια ιδιάζουσα και ιδιαίτερη μεταχείριση των λέξεων και των νοημάτων που χρησιμοποιείς. Κάποιοι φίλοι σε θέλουν περισσότερο ως στιχουργό και όχι ερμηνευτή. Τι έχεις να μας πεις πάνω σε αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Σε κανέναν τομέα που έχει σχέση με την τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Όλοι έχουμε τις επιρροές μας και δεχόμαστε επιδράσεις και ερεθίσματα από το περιβάλλον την οικογένεια τη λογοτεχνία την ποίηση. Ήμουν πολύ τυχερός όταν σε πολύ νεαρή ηλικία έπεσε στα χέρια μου ένας τόμος μεταπολεμικής αμερικάνικης ποίησης. Εκεί ανακάλυψα πως ορισμένες λεπτομέρειες της καθημερινότητας μπορούν να προσδιορίσουν το καλλιτεχνικό σου ένστικτο. Ο Άλαν Γκίνσμπεργκ, η Σίλβια Πλαθ, ο Φράνκ Ο’ Χάρα και ο Τσάρλς Μπουκόφσκι μπήκαν τόσο δυνατά στη ζωή μου που όλα τα άλλα γύρω μου φαινόντουσαν τόσο μικρά. Όταν η φιλόλογος στο γυμνάσιο κάλεσε τους γονείς μου για να τους εξηγήσει πως το παιδί τους χρειάζεται ψυχίατρο σύμφωνα με αυτά που γράφει (ποιήματα,εκθέσεις) τότε κατάλαβα πως κάτι συμβαίνει και θα έπρεπε ίσως να σοβαρευτώ και να εκμεταλλευτώ αυτό το περίεργο χάρισμα που μου χάρισε ο Θεός και όλοι οι παραπάνω ποιητές που ανέφερα. Νομίζω πως στην αγγλική γλώσσα έχω μεγαλύτερη ευχέρεια στο να αυτοσχεδιάζω με στίχους. Όσο για τα ελληνικά μου τραγούδια αυτό θα το αφήσω στον κόσμο να το κρίνει. 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ κάποια εμμονή των Zante Dilemma να γίνονται εμφανίσεις σε ορισμένους χώρους ή Μουσικές Σκηνές όπου απαιτείται κάποια ιδιαίτερη οργάνωση. Για παράδειγμα η συναυλία σας στα Μετέωρα όπου έπρεπε να φωταγωγηθεί ολόκληρη η περιοχή γύρω από τους γνωστούς βράχους με ειδικά λέιζερ και προβολείς.Το ονομάσατε “The Sound and Light Revolution”. Γιατί λειτουργείται επιλεκτικά σε ότι έχει σχέση με το χώρο και ποιες είναι οι Μουσικές Σκηνές που ταιριάζουν στην ιστορία και στο ύφος των Zante Dilemma;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Από μικρό παιδί ο χώρος των Μετεώρων μου προκαλούσε δέος. Όταν πήραμε το ok από τον Δήμαρχο της Καλαμπάκας έπρεπε να κινηθούμε επαγγελματικά γιατί η συναυλία αυτή απαιτούσε μεγάλη ευθύνη ώστε να ισορροπήσει το ηχητικό αποτέλεσμα με τον φωτισμό. Χρειάστηκαν δύο εβδομάδες προετοιμασίας με τις εταιρίες που ανέλαβαν τη παραγωγή αυτή ώστε το αποτέλεσμα να συμβαδίσει με τον σεβασμό μας στο χώρο αυτό. Έπρεπε να αποφύγουμε κάθε υπερβολή αλλά ταυτόχρονα έπρεπε να αφήσουμε μια καλή εντύπωση σε όσους μας έκαναν την τιμή να έρθουν από τις γύρω περιοχές και να απολαύσουν αυτό το θέαμα. Από άλλες εμφανίσεις θα μείνουν βαθιά χαραγμένες στη μνήμη μου  ο Μύλος στη Θεσσαλονίκη και το Γυάλινο Μουσικό Θέατρο στην Αθήνα. 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Ποιους ανθρώπους εκτιμάς περισσότερο; Εκείνους που παραδίδονται άνευ όρων σε αυτό το νέο είδος της μουσικής σας ή αυτούς που σας αμφισβητούν και προσπαθούν με κάθε τρόπο να απαξιώσουν τις παραγωγές σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Θα ήταν πολύ ύποπτο για τους Zante Dilemma να συμφωνούν όλοι με τη μουσική τους άποψη. Μου αρέσει να κοιτάζω στα μάτια τους ανθρώπους και να διαβάζω μέσα σε αυτά τις αληθινές τους σκέψεις πριν καν τους ακούσω. Με την πάροδο του χρόνου μπορώ να ξεχωρίσω τους κόλακες από τους καλοπροαίρετους, τους ειλικρινείς από τους ψεύτες, τους διαβασμένους από τους απροετοίμαστους. Νομίζω πως επικρατεί μια σύγχυση στα ελληνικά μουσικά δρώμενα. Η νέα γενιά έχει την ανάγκη να αφυπνιστεί και να προβληματιστεί με τραγούδια που δεν έχουν καμία σχέση με τη διασκέδαση. Δεν θέλω να διασκεδάζει ο κόσμος με τη μουσική μου αλλά θέλω να δίνω ερεθίσματα προβληματισμού και να δημιουργώ σκεπτόμενους φίλους. Όταν αποφεύγει κάποιος να με κοιτάξει στα μάτια αρχίζω να ανησυχώ και απομακρύνομαι.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Η Ευρωπαϊκή σας έξοδος με το “My Christina” και η συνεργασία σας με Samantha Fox, Gazebo και  Crowded House και άλλους καλλιτέχνες του εξωτερικού έδωσαν κάποια bonus στοιχεία στους Zante Dilemma; Το να γράφεις τραγούδια και να εμφανίζεσαι στη σκηνή με ιστορικά ονόματα τέτοιας μουσικής εμβέλειας βοήθησαν στην καταξίωση του συγκροτήματος και πέρα από τα ελληνικά μουσικά σύνορα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Η απλότητα και η συνέπεια που διακρίνει κάποιους μεγάλους καλλιτέχνες ήταν κάποια στοιχεία που μου έκαναν μεγάλη εντύπωση από την αρχή της γνωριμίας μας. Νομίζω πως αυτός είναι ο λόγος που πολύ μεγάλοι καλλιτέχνες κατάφεραν να σπάσουν τα όρια της πατρίδας τους και να καταξιωθούν παγκοσμίως. Είναι τιμή για τους Zante Dilemma να συνυπάρχουν με τέτοιους μουσικούς  και να αντλούν μέσα από την εμπειρία τους νέα μουσικά στοιχεία  θετικής ενέργειας  και ειλικρινούς φιλίας. Απεχθάνομαι τις ψωνισμένες απόψεις κάποιων καλλιτεχνών που γίνονται αλαζόνες όταν τους χαμογελάσει η τύχη με μια φθηνή πρόχειρη παραγωγή. Είναι πολύ δύσκολο να είσαι απλός και να κρατάς χαμηλούς τους τόνους. Καμιά φορά ένα άδειο μικρό καλάθι είναι πιο βαρύ από ένα φορτηγό γεμάτο  life style και  στημένων celebrities.

Κλείνοντας ευχαρίστησα τον Κώστα Εφέπουλο για την ευκαιρία που μου έδωσε να μάθω περισσότερα για τους Zante Dilemma. Το ιδρυτικό μέλος των Enola Gay, Death on Stage, No More tears for George, και  Black Opera έδωσε το δικό του στίγμα για την πορεία των Zante Dilemma που κρατούν σταθερά και διαχρονικά μια ποιοτική γραμμή στα ελληνικά μουσικά δρώμενα και όχι μόνο.
Τους εύχομαι στο νέο αυτό άνοιγμα προς την Ευρώπη να έχουν μια άμεση ανταπόκριση και αναγνώριση, διευρύνοντας το κοινό τους σ’αυτή την Νέα Μουσική Γραμμή που χαράζουν με ήθος και καθαρή σκέψη.
Θα δανειστώ μια φράση που ήρθε στο μυαλό μου κατά τη διάρκεια αυτής της συνέντευξης από έναν Λιβανέζο ποιητή. 

“Η αλήθεια της μουσικής βρίσκεται στη δόνηση εκείνη που παραμένει στο αυτί όταν ο τραγουδιστής έχει τελειώσει το τραγούδι και ο μουσικός δεν αγγίζει πια τις χορδές”.